Virtuální realita

v podporovaném zaměstnávání

Co je virtuální realita

Virtuální realita (VR) je technologie, která pomocí počítačové simulace vytváří interaktivní prostředí, jež uživatel zažívá jako „skutečné“. S využitím speciálních brýlí (headsetu) a někdy i dalších ovládacích prvků (jako jsou ovladače) se ocitáme v 3D prostředí, které můžeme prozkoumávat, interagovat s ním a trénovat různé dovednosti. VR nachází široké využití nejen v sociálních službách a vzdělávání, ale také ve zdravotnictví, psychoterapii, strojírenství a např. i v herním průmyslu.

Odpovědi na časté otázky:

Kdo může používat virtuální realitu?

Virtuální realitu může využívat prakticky kdokoliv, včetně lidí s různými fyzickými, mentálními a kombinovanými zdravotními obtížemi. VR se používá u lidí se zdravotním postižením, při terapii duševních onemocnění, a dokonce i v nácviku a simulaci reálných situací, které by mohly být jinak obtížně dostupné.

Kdo by měl být opatrný a radši VR nepoužívat?

Rizikovou skupinou jsou osoby s epilepsií a epilepsii podobnými záchvaty. Povolení využití VR je na lékaři. 

U lidí se zrakovými vadami je dobré vyzkoušet, jestli ve VR dobře vidí. Některé vady znemožňují správné vnímání virtuální reality.

Akutní fáze některých  psychických onemocnění. Při běžném průběhu psychického onemocnění je dobré vyzkoušet, jak virtuální realita konkrétnímu člověku vyhovuje.

Je používání virtuální reality věkově omezeno?

Používání virtuální reality se nedoporučuje dětem mladším 13 let. Použití VR u dětí není vyoženě zakázané, ale kvůli nedokončenému vývoji mozku a zraku by měly být výhohody použití VR zváženy a pokud převažují tak VR používat pouze příležitostně ne více než 20 minut v kuse.  

Může se mi udělat ve virtuální realitě špatně?

U lidí náchylných ke kinetóze např. v dopravních prostředcích, může kvůli rozporu mezi pohybem , který vidí, a tím co tělo fyzicky cítí dojít k nevolnosti, závrati, bolestem hlavy. Zde, doporučujeme používat VR v sedě a omezit dobu používání.

Působení na mozek a výzkumy:

Stimulace částí mozku podobně, jako když

uživatel skutečně zažívá to, co vidí a dělá

VR.

Schopnost „přenést“ nově naučené

dovednosti do reálného života.

Adaptace mozku na opakované situace

např. využívané při různých fobiích, kdy

k situaci dochází v bezpečném prostředí

s možností okamžitého odchodu.

Jak pracujeme s virtuální realitou s klinty.

Virtuální realita (VR) je technologie, která pomocí počítačové simulace vytváří interaktivní prostředí, jež uživatel zažívá jako „skutečné“. S využitím speciálních brýlí (headsetu) a někdy i dalších ovládacích prvků (jako jsou ovladače) se ocitáme v 3D prostředí, které můžeme prozkoumávat, interagovat s ním a trénovat různé dovednosti. VR nachází široké využití nejen v sociálních službách a vzdělávání, ale také ve zdravotnictví, psychoterapii, strojírenství a např. i v herním průmyslu.

Dosavadní výsledky